Partner serwisu
Intermodal i logistyka

Rusza program „Polskie Morze” dla odbudowy morskiej siły kraju

Dalej Wstecz
Data publikacji:
15-05-2025
Ostatnia modyfikacja:
15-05-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

INTERMODAL I LOGISTYKA
fot. Kancelaria Premiera
Ogłoszono program „Polskie Morze”, którego celem jest odbudowa morskiej siły Polski. W ramach zadania wejdzie m.in. rozbudowa portów morskich czy ochrona wód Bałtyku.

Szczegóły przedstawił premier Donald Tusk podczas 11. Międzynarodowego Kongresu Morskiego w Szczecinie.

- Jeśli myślimy o idei wielkiego Pomorza, to myślimy nie o naszych terytoriach, tylko jak lepiej zagospodarować pas nad morzem, dumę Polski od Gdańska do Szczecina – oznajmił szef Rady Ministrów, ogłaszając start programu „Polskie Morze”.

Bałtyk polskim morzem

Premier, podczas swojego wystąpienia, zapewniał, że „Bałtyk staje się polskim morzem, dzięki temu, co dzieje się w Szczecinie, Świnoujściu, Trójmieście, Kołobrzegu, Ustce, ale także na morzu".

– Żyjemy w czasach trudnych, pełnych niepokoju - wojna za naszymi granicami, więc pierwszym zadaniem było zapewnienie bezpieczeństwa na samym Bałtyku. Dlatego z taką determinacją rząd przystąpił do organizowania międzynarodowej ochrony wód Bałtyku, po to, aby nasze inwestycje, statki, drogi morskie, gazociągi czy niedługo elektrownia jądrowa i wszystko, co jest nad morzem i na morzu, było bezpieczne. To kluczowy warunek dla rozwoju – oznajmił Tusk.

Dodał, że istotą mądrego wykorzystania położenia geograficznego są porty.

– Nie możemy się plecami do morza odwracać. Mamy pełne prawa i nie wynikają tylko z geografii, ale naszych uzasadnionych ambicji. Polska musi stać się państwem morskim. Mamy poczucie ostrożnej satysfakcji – stwierdził Donald Tusk.

Założenia „Polskiego Morza”

Program „Polskie Morze” zakłada przede wszystkim rozbudowę i rozwój portów morskich.

– Terminal w Świnoujściu – niezależnie od protestów – nikt nam tego nie zablokuje. Szanując prawo polskie, międzynarodowe, obywateli, zadbamy o skuteczne dbanie polskiego interesu na morzu, a do tego konieczny jest terminal kontenerowy w Świnoujściu. Możemy dziś mówić o pierwszym sukcesie po latach pewnego zastoju. Samych ceł w portach naliczono w 2024 roku jest 56 mld zł. To gigantyczna kwota – oznajmił premier.

Zapowiedział ponadto, że obecnie jesteśmy bardzo poważnym podmiotem, jeśli chodzi o przeładunki kontenerowe, które wyniosły 3,3 mln ton, jednak plan rządu zakłada potrojenie tej liczby do 2030 roku.

Poza tym, „Polskie Morze” przewiduje również m.in. poprawę komunikacji z portami morskimi poprzez rozwój dróg i kolei, a także budowę statków w polskich stoczniach, powrót polskiej bandery czy ochronę wód Bałtyku.

Donald Tusk zwrócił również uwagę na repolonizację gospodarki wokół portów morskich i działań na Morzu Bałtyckim.

– Jeśli inwestujemy w elektrownie wiatrowe na Bałtyku, to na tym skorzystać muszą polskie firmy, polscy przedsiębiorcy, polskie porty. Pracujemy w tej chwili nad tym z największymi spółkami Skarbu Państwa – obiecał Tusk.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Znaków drogowych jest za dużo. Powstaje chaos informacyjny

Polityka i prawo

Znaków drogowych jest za dużo. Powstaje chaos informacyjny

ep. /inf. pras. 15 maja 2025

Aktywiści zniszczyli S8.  Jest zawiadomienie do prokuratury

Drogi i autostrady

Colas ma remontować S11 pod Poznaniem

Drogi i autostrady

Zobacz również:

MON wskazuje kluczowe inwestycje w infrastrukturę

Polityka i prawo

MON wskazuje kluczowe inwestycje w infrastrukturę

Damian Kelman 14 maja 2025

D. Tusk: Repolonizacja ruszyła na serio!

Polityka i prawo

D. Tusk: Repolonizacja ruszyła na serio!

Damian Kelman 13 maja 2025

Traktat polsko-francuski. Jakie znaczenie dla transportu i przemysłu?

Polityka i prawo

Pozostałe z wątku:

Znaków drogowych jest za dużo. Powstaje chaos informacyjny

Polityka i prawo

Znaków drogowych jest za dużo. Powstaje chaos informacyjny

ep. /inf. pras. 15 maja 2025

Aktywiści zniszczyli S8.  Jest zawiadomienie do prokuratury

Drogi i autostrady

Colas ma remontować S11 pod Poznaniem

Drogi i autostrady

Zobacz również:

MON wskazuje kluczowe inwestycje w infrastrukturę

Polityka i prawo

MON wskazuje kluczowe inwestycje w infrastrukturę

Damian Kelman 14 maja 2025

D. Tusk: Repolonizacja ruszyła na serio!

Polityka i prawo

D. Tusk: Repolonizacja ruszyła na serio!

Damian Kelman 13 maja 2025

Traktat polsko-francuski. Jakie znaczenie dla transportu i przemysłu?

Polityka i prawo

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5